Aquest web utilitza galetes (cookies) per a oferir una millor experiència de navegació. Si continua navegant pel web, considerem que accepta la seva utilització. [ Acceptar ]
La ciutat
Ajuntament
Serveis
Oficina virtual

L'Ajuntament de Manresa impulsa accions per mobilitzar pisos de petits propietaris cap al mercat de lloguer

18/02/2019

L’Ajuntament posa en marxa aquest mes de febrer la campanya “Pisos plens, barris vius”, amb l’objectiu que els petits propietaris posin pisos actualment desocupats al mercat de lloguer. El creuament de dades amb Incasol i Aigües de Manresa permetrà saber el nombre pisos llogats però no declarats, per tal conèixer amb més certesa el nombre d’habitatges desocupats a Manresa.

 

L’Ajuntament inicia aquest mes una campanya de difusió en la qual s’adreça als propietaris i propietàries de pisos buits que veuen el lloguer com una bona opció, i els recorda les diverses opcions que tenen per posar els seus habitatges al mercat. Per fer arribar aquesta informació a la ciutadania, s’ha programat una bustiada a tota la ciutat amb fulletons informatius, s’han enviat cartes personalitzades als propietaris de pisos desocupats de la ciutat i es faran altres accions de difusió i comunicació.

 

La campanya "Pisos plens, barris vius" s'ha presentat aquest matí en roda de premsa i ha anat a càrrec el regidor d’Habitatge i Barris, Joan Calmet, i la regidora d’Acció Social i Cooperació, Àngels Santolaria. En la campanya, es recorda als propietaris les diferents línies d’ajuda a què es poden acollir per posar els pisos a lloguer:

 

-       Borsa d’habitatges de lloguer de FORUM, amb diferents avantatges i garanties pels propietaris.

-       Programa de masoveria urbana.

-       Microcrèdits sense interès per a l’arranjament d’habitatges buits al Centre Històric.

-       Finançament de petites obres de rehabilitació a canvi de la cessió temporal de l’habitatge al programa de lloguer social.

-       Informació i tramitació de subvencions, per a la rehabilitació d’habitatges, d’altres administracions públiques.

 

Joan Calmet ha manifestat que “aquesta campanya és el resultat d’un treball de camp que estem desenvolupant per conèixer millor la situació de l’habitatge a la ciutat i aconseguir posar a lloguer o al mercat habitatges buits”. El regidor ha subratllat que d’aquest l’anàlisi es constata que dels pisos buits, un terç aproximadament no ho estan realment, i dels altres no són propietat de grans tenidors ni d'entitats bancàries, sinó que la gran majoria són de petits o mitjans tenidors. Calmet ha afegit que “amb la campanya volem arribar a aquests petits tenidors i oferir-los la garantia, la seguretat i la solvència de l’Ajuntament i de Fòrum perquè aquests habitatges es puguin ocupar”.

 

Àngels Santolària també ha posat en valor la importància d’aquesta campanya per donar a conèixer, especialment a petits tenidors, totes les ajudes i els avantatges disponibles, impulsades des de l’Ajuntament, per augmentar el nombre de pisos especialment els destinats a habitatge de lloguer social. La regidora d'Acció Social ha posat èmfasi en el reforç de la campanya de microcrèdits per ajudar a les reformes i rehabilitacions d’alguns pisos així com el programa de masoveria urbana, gestionat per Càritas.

 

Es treballa per conèixer la xifra real d’habitatges buits

 

En el marc del Pla Local d’Habitatge, aprovat el 15 de juny del 2017, una de les actuacions que es porta a terme és l’estudi i actualització periòdica del cens d’habitatges buits de la ciutat. Segons aquest cens, al 7 febrer del 2019 a Manresa hi havia 7.735 habitatges buits, dels quals el 71,26% són propietat de persones físiques.

 

Però al mateix temps, es detecta que aquestes dades no expressen la realitat dels habitatges buits, ja que només contemplen els habitatges on no consta cap persona empadronada, que no significa que el pis estigui buit o sense ús.

 

Per aquest motiu, des de l’Oficina Municipal d’Habitatge, i en el marc del Pla Local d’Habitatge, s’han posant en marxa diferents eines per fer una aproximació més realista al nombre d’habitatges buits. S’està treballant en creuament de la informació de tres bases de dades: padró municipal, consum d’aigua (Aigües de Manresa) i contractes de lloguer amb fiança registrada (INCASOL).

 

Tot i que encara no es disposa de les dades definitives, es comença a perfilar la següent realitat:

 

-       Hi ha pisos llogats però els estadants no s’hi han empadronat (estudiants universitaris, familiars dels propietaris, treballadors temporals, etc.).

-       Hi ha pisos que no consta cap contracte de lloguer, ni persones empadronades, però pel nivell de consum d’aigua es pot considerar que s’està fent ús de l’habitatge.

-       Hi ha pisos plens amb ocupació il·legal, però sense empadronament dels que hi viuen.

-        

Aquesta aproximació també s’ha contrastat a través d’entrevistes personals realitzades a persones físiques grans tenidores. A partir d’aquest altre mostreig s’ha arribat a les mateixes conclusions:

 

-       El 35% dels habitatges buits propietat de grans tenidors (persones físiques) ja estan llogats, però  l’estadant no s’ha empadronat al domicili.

-       El 35% dels habitatges requereixen de rehabilitació per poder-los posar al mercat de lloguer.

-       El 25% dels habitatges estan a la venda.

-       5% dels habitatges estan ocupats de forma il·legal.

 

Fruit d’aquesta feina d’investigació més en profunditat, es calcula que el nombre d’habitatges buits a Manresa es podria reduir un 30%, i situar-se en una xifra aproximada de 5.000.

 

Tot i aquesta reducció, la regidoria d’Habitatge continua considerant necessari mobilitzar aquest parc, incentivant el mercat de lloguer i donar vida als barris.  La campanya “Pisos plens, barris vius” neix amb aquesta intenció.

 

La mobilització de pisos buits és conseqüència de les línies de treball que s’estan portant a terme des de l’Oficina Municipal d’Habitatge adscrita a la regidoria d’habitatge, amb la col·laboració de Càritas (programa de masoveria urbana) i FORUM (Borsa d’habitatge, i gestió d’ajuts a la rehabilitació de l’Agència d’Habitatge de Catalunya).

 

L’horitzó és poder ampliar el nombre d’habitatges que es posin a lloguer a mesura que es vagin fent efectives totes aquestes línies. Però amb el camí recorregut fins ara, ja s’ha mobilitzat el següent parc:

 

-       Actualment, 54 habitatges de propietaris privats estan llogats a través de la borsa d’habitatges de FORUM.

-       17 habitatges gestionats pel programa de Masoveria urbana (Càritas).

-       2 habitatges rehabilitats a canvi de la cessió temporal per lloguer assequible. En el primer trimestre del 2019 hi ha la previsió d’iniciar la rehabilitació de 2 habitatges més, i el segon trimestre del 2019 s’obrirà una nova línia d’ajuts acompanyada d’una ampliació de pressupost.

-       L’any 2018 s’ha iniciat l’actuació d’atorgació de microcrèdits per arranjament d’habitatges del centre històric.

 

La perspectiva és augmentar progressivament el pressupost municipal a destinar a aquestes actuacions, amb una major disponibilitat econòmica de cara al 2020.

 

A aquestes xifres s’hi ha de sumar 625 habitatges més, inclosos en d’altres línies d’actuació que ja fa temps que s’estan duent a terme:

Dades a 31 de juny del 2018:

-       Habitatge de lloguer social:    

  • Propietat de l’Ajuntament de Manresa: 46 habitatges
  • Propietat de FORUM, acordats amb l’Ajuntament : 24 habitatges
  • Habitatges cedits per entitats financeres a l’Agència d’Habitatge de Catalunya: 86 habitatges
  • Habitatges per Mesa d’Emergència de l’Agència d’Habitatges de Catalunya: 82 habitatges.

 

-       Lloguer assequible:

  • Programes de FORUM: HPO i mercat lliure. 198 habitatges
  • Agència d’Habitatge de Catalunya: 189

 

-       Habitatges comprats per l’Agència d’Habitatge de Catalunya pel sistema de tanteig i retracte: Actualment en negociacions.

 

Destaquem

Notícies

Agenda

Directori

Plànol guia


Mapa web | Informació i Crèdits | Política de privacitat
© Ajuntament de Manresa - Pl. Major 1 - 08241 Manresa - +34 93 878 23 00 - ajt@ajmanresa.cat