Subvencions a les associacions de comerciants
Per accedir al tràmit: https://www.manresa.cat/seu/menu/fitxa/1156
CONVOCATÒRIA
En data 30 de maig de 2025, el regidor delegat d’Indústria, Turisme i Coneixement ha dictat Resolució per la qual es convoca concurs públic per a l’atorgament d’ajuts a les associacions de comerciants de Manresa per activitats realitzades durant l’any 2025.
En compliment d’aquesta Resolució es convoca concurs públic per l’atorgament d’ajuts a les Associacions de Comerciants de Manresa per activitats realitzades durant l’any 2025, d’acord amb els termes següents:
1. Objecte de la convocatòria
L’objecte de la convocatòria de subvencions és donar suport a les actuacions realitzades per les associacions de comerciants de Manresa i contribuir a la promoció del comerç urbà i de proximitat així com fomentar la cooperació entre les associacions que comparteixen un àmbit territorial amb la finalitat d’impulsar activitats col·lectives.
2. Beneficiaris
Línia 1. Associacions de comerciants amb un àmbit territorial parcial
Les persones beneficiàries són les associacions de comerciants, legalment constituïdes, domiciliades a Manresa i inscrites en el Registre Municipal d’entitats i que es troben dins la trama urbana consolidada delimitada en l’annex núm. 1 de les bases reguladores, document que també es pot trobar a l’adreça següent:
https://dtes.gencat.cat/rpucportal/#/consulta/detallExpedient/253117
Línia 2. Associacions de comerciants professionalitzades i àmbit territorial de tota la ciutat.
Les persones beneficiàries són les associacions de comerciants, legalment constituïdes, domiciliades a Manresa i inscrites en el Registre Municipal d’entitats i que disposen d’una gerència professionalitzada i tenen un àmbit territorial de tota la ciutat.
Es considerarà que disposen d’una gerència professionalitzada quan:
- Tinguin contractat en règim laboral o en règim mercantil, una persona que realitza les tasques de coordinació, dinamització i difusió de les activitats realitzades per l’Associació. En cas de contractació en règim laboral, aquesta persona haurà de tenir la categoria de personal tècnic.
- La seva jornada haurà de ser com a mínim de la meitat de la jornada ordinària prevista al conveni col·lectiu aplicable o bé, si es tracta d’un contracte mercantil de prestació de serveis, haurà de comprendre les tasques de coordinació, dinamització i difusió de les activitats a realitzar durant tot el període elegible
Es considerarà que té un àmbit territorial de ciutat quan l seu àmbit d’actuació sigui destinat a tota la ciutat o bé representi els interessos de més de 3 carrers en al menys 3 barris diferents de Manresa o a un mínim de 100 establiments.
En qualsevol cas, l’àmbit territorial de les associacions haurà de trobar-se dins la trama urbana consolidada delimitada en l’annex núm. 1 de les bases reguladores.
Resten excloses de la condició de persones beneficiàries, amb independència de la línia a la que puguin optar, les entitats següents:
- Associacions de comerciants territorials l’àmbit de les quals estigui fora de la trama urbana consolidada delimitada en l’annex 1 de les bases reguladores.
- Associacions representatives de concentracions comercials, equiparades, a efectes de l’ordenació dels establiments comercials, a la trama urbana consolidada l’àmbit de les quals no es trobi dins de la trama urbana consolidada delimitada en l’annex núm. 1 de les bases reguladores
- Associacions de paradistes dels mercats municipals, dels mercats de venda no sedentària, els gremis o qualsevol altra associació sectorial.
3. Conceptes subvencionables
Es poden demanar ajuts pels següents tipus d’actuacions
- Serveis a clients (repartiment a domicili, sistemes de fidelització, etc.) i serveis als establiments associats (formació, assessorament, borsa de treball, etc.). S’exclouen els tiquets d’aparcament, les despeses salarials, els àpats o dietes, i els regals de sorteigs.
- Projectes innovadors que contribueixin a la millora general del teixit comercial i la seva capacitat d’atracció de clients, especialment aquells que incideixin en l’actuació conjunta de diferents sectors econòmics (comerç, turisme, serveis i restauració, cultura,...).
- Actuacions orientades a la captació de nous establiments per tal de millorar el mix comercial de la zona, l’ocupació de locals buits i evitar el trencament del continu comercial.
- Accions de comunicació i promoció de l’oferta comercial i els serveis que presta l’entitat.
- Fires, festes i activitats d’animació del carrer.
- Despeses d’instal·lació de l’enllumenat de Nadal i del consum elèctric que aquest generi.
- Despeses en concepte de contractació, per part de l’associació de comerciants, del personal encarregat de la gestió de les accions de dinamització comercial i/o la comunicació.
- Accions de sensibilització i difusió del comerç just, el desenvolupament sostenible i la igualtat social, en la línia de les prioritats de la política municipal recollides en el Pla d’Actuació Municipal (PAM) de Manresa 2023-2027.
Així mateix i pel que fa només a la línia 2, també serà subvencionable la despesa derivada de la contractació (en règim laboral o mercantil) d’una persona que realitzi les tasques de coordinació, dinamització i difusió de les activitats realitzades per l’Associació. En cas d’estar contractat en règim laboral haurà de tenir la categoria de personal tècnic.
Seran considerades despeses no subvencionables: el desplaçament, la manutenció i les dietes, les despeses financeres i l’adquisició de materials que no estiguin estrictament relacionats amb el projecte així com l’IVA quan aquest sigui repercutible.
Tampoc no seran subvencionables la resta d’impostos o taxes.
Una mateixa actuació no podrà ser subvencionada a dues associacions en el cas que una d’elles repercuteixi part d’aquesta factura a l’altra. En aquest cas tan sols es considerarà despesa elegible la part de la despesa que no es repercuteix a una altra associació.
Les subvencions concedides s’hauran de destinar a finançar actuacions i despeses realitzades entre l’1 de gener i el 31 de desembre de 2025.
4. Criteris de valoració de les sol·licituds
Línia 1. Subvencions a associacions de comerciants amb un àmbit territorial parcial
Criteris | Puntuació màxima |
| (màxim 70 punts) |
1.1 Pla d’actuació anual | |
| 10 punts |
| 20 punts |
| 8 punts |
| 5 punts |
| 2 punts |
| 2 punts |
| 4 punts |
| 2 punts |
1.2 Nombre d’activitats de dinamització i promoció comercial desenvolupar durant l’any | |
| 5 punts |
| 8 punts |
| 10 punts |
1.3 Prestació de serveis als associats | |
| 2 punts |
| 5 punts |
| (Màxim 30 punts) |
2.1 Trams del carrer a guarnir | |
| 20 punts |
| 25 punts |
2.2 Descripció de l’enllumenat i qualitat led dels llums | 2 punts |
2.3 Instal·lació d’altres elements ornamentals | 3 punts |
TOTAL | 100 punts |
Línia 2. Associacions professionalitzades
Criteris | Puntuació màxima |
| (màxim 20 punts) |
1.1 Nombre d’associats | |
| 5 punts |
| 10 punts |
| 15 punts |
1.2 Prestació de serveis als associats | |
| 3 punts |
| 2 punts |
| (màxim 50 punts) |
2.1 Pla d’actuació anual | |
| 5 punts |
| 10 punts |
| 10 punts |
| 5 punts |
| 2 punts |
| 2 punts |
| 3 punts |
2.2 Festes i activitats d’animació al carrer | 3 punts |
1.2 Nombre d’activitats de dinamització i promoció comercial desenvolupar durant l’any | |
| 3 punts |
| 5 punts |
| 10 punts |
| (Màxim 30 punts) |
3.1 Carrers a guarnir | |
| 20 punts |
| 25 punts |
3.2 Descripció de l’enllumenat i qualitat | 3 punts |
3.3 Instal·lació d’altres elements ornamentals (diferents de la il·luminació) | 2 punts |
TOTAL | 100 punts |
Els sol·licitants hauran d’obtenir una puntuació mínima de:
30 punts en la línia 1
60 punts en la línia 2
En cas de no assolir aquesta puntuació es consideraran desestimades per no assolir el mínim de puntuació exigida.
Els projectes s’ordenaran per ordre decreixent en funció del resultat total obtingut en l’aplicació dels criteris de valoració.
5. Comissió de valoració
L’encarregat de la valoració de les sol·licituds, basant-se en l’aplicació dels criteris de valoració establerts per cadascuna, serà una comissió qualificadora integrada per:
- Tània Infante Martínez, regidora delegada de Comerç, o regidor/a delegat/da que el substitueixi, que actuarà com a presidenta
- Manel Martínez Montes, cap de Secció d’Indústria, Comerç i Turisme
- Èrica Martinez Rodríguez , tècnica de grau mitjà de gestió especialitzada
- Raquel Aranda Magnet, tècnica d’administració general o funcionari/ària que la substitueixi, que actuarà com a secretària
Aquesta Comissió tindrà la facultat de rebutjar i excloure del concurs les sol·licituds que incompleixin els requisits i condicions establertes en aquestes bases.
6. Import de l’ajut
Línia 1.
L’import mínim a percebre per a cadascuna de les entitats serà de 1.200,00 euros. Per poder percebre aquest import s’haurà d’obtenir un mínim de 30 punts en els criteris de valoració establerts en aquestes bases.
En cas d’obtenir més puntuació, la subvenció es veurà incrementada en funció de la puntuació obtinguda en els criteris de valoració i el crèdit pressupostari disponible, assignant-se a cada punt obtingut un import determinat. Per a la determinació de l’import econòmic de cada punt obtingut a partir dels 30 punts, es tindrà en compte la puntuació total obtinguda per totes les entitats i el crèdit pressupostari que resta per esgotar la dotació pressupostaria destinada a aquesta línia.
En qualsevol cas, l’import de la subvenció no podrà ultrapassar el 75% del cost del projecte de l’activitat subvencionada. En cap cas, l’import de la subvenció atorgada no pot ser d’una quantitat que, aïlladament o en concurrència amb subvencions d’altres entitats, ajuts, ingressos o recursos, superi el cost de l’activitat que ha de desenvolupar la persona beneficiària.
Línia 2.
En la línia 2, les entitats hauran d’obtenir un mínim de 60 punts. La determinació de l’import a percebre es farà en funció de la puntuació obtinguda en els criteris de valoració i el crèdit pressupostari disponible, assignant-se a cada punt obtingut un import determinat. Per a la determinació de l’import econòmic de cada punt obtingut es tindrà en compte la puntuació total obtinguda per totes les entitats i el crèdit pressupostari existent fins a esgotar la dotació pressupostaria destinada a aquesta línia.
En qualsevol cas, l’import de la subvenció no podrà ultrapassar el 50% del cost del projecte de l’activitat subvencionada. En cap cas, l’import de la subvenció atorgada no pot ser d’una quantitat que, aïlladament o en concurrència amb subvencions d’altres entitats, ajuts, ingressos o recursos, superi el cost de l’activitat que ha de desenvolupar la persona beneficiària.
7. Bases reguladores
Les Bases específiques reguladores d’aquesta convocatòria són les aprovades, en sessió Ple de l’Ajuntament celebrat el 17 de febrer de 2022 i publicades al Butlletí oficial de la Província de Barcelona de 4 de març de 2022 i poden consultar-se a la web municipals http://www.manresa.cat
Així mateix, les bases reguladores generals del procediment de concessió de subvencions van ser aprovades mitjançant acord plenari de 20 de setembre de 2004 pel qual s’aprova l’Ordenança General de subvencions de l’Ajuntament de Manresa ( BOPB 13.01.2005) així com també mitjançant les Bases d’execució del Pressupost de 2025, aprovades per acord plenari de 21 de novembre de 2024, documents que es poden consultar a la pàgina web municipal http://www.manresa.cat/.
8. Crèdit pressupostari
S’atorgaran ajuts per un import total conjunt de fins a 49.000,00 euros, distribuïts de la forma següent:
Línia 1.
Associacions de comerciants amb un àmbit territorial parcial ................23.000,00 euros
Línia 2.
Associacions professionalitzades i àmbit territorial de tota la ciutat .......26.000,00 euros
A fer efectius amb càrrec a l’aplicació pressupostària 4314 48900 del pressupost municipal vigent. L’Ajuntament de Manresa concedirà les subvencions fins que s’esgoti la dotació pressupostària.
9. Termini
El termini de presentació de sol·licituds serà de 20 dies hàbils, a comptar a partir de l’endemà de la publicació de l’extracte de la convocatòria al BOPB.
La presentació de la sol·licitud implica l’acceptació de les bases.
D’acord amb l’article 14 de la Llei 39/2015, les entitats sol·licitants hauran de formalitzar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de l’Ajuntament de Manresa.
10. Tramitació
La tramitació s’efectua en règim de concurrència competitiva i les sol·licituds, que hauran d’ajustar-se a les condicions de participació establertes en les bases reguladores, aniran acompanyades de la documentació següent:
Per a totes les línies
- Pla d’actuació on hi consti:
- Definició i objectiu de la línia sol·licitada
- Pla de treball on cada una de les activitats ha d’indicar: descripció, objectius, planificació, calendari. En aquest pla de treball s’hauran d’incorporar també les actuacions a realitzar en l’enllumenat i ornamentació de Nadal
- Pressupost general de les actuacions i la previsió d’ingressos i despeses
- Declaració responsable en cas que la persona sol·licitant no sigui el representant legal de l’entitat
- En cas de voler optar a la puntuació fixada en els criteris de valoració hauran de presentar, en el mateix pla d’actuació o en un document separat:
- Memòria d’activitats de l’any anterior per tal d’acreditar que es tracta d’un projecte innovador
- Mesures a realitzar per a la prevenció de residus o materials disponibles
- Accions a realitzar en matèria de comerç just
- Accions a realitzar per a la captació de nous establiments
- Prestació de serveis als associats en matèria de formació, digitalització i foment
Per a la línia 2
- Relació dels establiments associats a l’entitat (hi ha de constar el nom comercial, el titular, l’adreça, el telèfon i el correu electrònic)
- Perfil de la persona que realitzarà les tasques de promoció, dinamització i difusió de l’entitat així com règim de vinculació (contracte laboral o mercantil) i horari i tasques a realitzar
A la sol·licitud es farà constar de forma expressa que:
- El/la sol·licitant no incorre en cap dels supòsits previstos a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El compromís de comunicar a l’Ajuntament de Manresa les subvencions que demani i/o obtingui amb posterioritat a la presentació d’aquesta sol·licitud.
- El/la sol·licitant compleix qualsevol altra obligació que es derivi d’aquestes bases i de la normativa vigent d’aplicació.
- Que es troba al corrent de la justificació de totes les subvencions rebudes per l’Ajuntament de Manresa i que no es troba en cap dels supòsits de reintegrament que preveu l’article 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Que es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, amb la seguretat social i amb Hisenda Municipal en el sentit que es troba al corrent de pagament o que no està obligada a declarar. Aquesta declaració comporta l’autorització a l’Ajuntament de Manresa perquè pugui obtenir l’acreditació d’estar al corrent del compliment de les obligacions amb l’AEAT, la TGSS i la Hisenda municipal a través de certificats telemàtics.
- Que disposa dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable.
La presentació de la declaració responsable faculta l’Administració per verificar en qualsevol moment la veracitat de les dades declarades. La inexactitud o falsedat de les declaracions responsables, a més de ser causa d’exclusió de la persona sol·licitant de la convocatòria, és també causa de revocació, sens perjudici de les responsabilitats de qualsevol tipus en què hagi pogut incórrer. No obstant, en qualsevol moment del procediment, l’Ajuntament de Manresa podrà sol·licitar els documents d’aclariment o complementaris necessaris i efectuar les actuacions de comprovació que consideri oportunes.
Un cop examinades les sol·licituds i documentació presentada, si no compleixen els requisits establerts en aquestes bases i/o no esmenen els defectes o ajunten els documents preceptius, es considerarà que desisteixen de la seva sol·licitud, d'acord amb el que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions
Correspondrà la instrucció a la regidora delegada de Comerç o regidor/a delegat/da que la substitueixi i la resolució al regidor delegat d’Hisenda o regidor/a delegat/da que el substitueixi.
11. Resolució d’atorgament
Vist l’expedient i l’informe emès per la comissió qualificadora, l’òrgan instructor realitzarà la proposta de resolució provisional, que serà notificada als sol·licitants establint-se un termini de 10 dies com a tràmit d’audiència prèvia. En el cas que es presentin al·legacions, aquestes seran examinades i, un cop resoltes, es formularà la proposta de resolució definitiva.
No obstant això i d’acord amb l’article 24.4 de la llei 38/2003, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es podrà prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució tindrà el caràcter de definitiva.
Les subvencions concedides s’entendran acceptades plenament en els termes i condicions establertes en aquestes Bases i, per tant, tindran plena efectivitat, si en el termini de 10 dies hàbils des de l’endemà de la notificació de la concessió, no es manifesta per part del beneficiari la seva renúncia expressa.
La resolució d’atorgament s’haurà d’adoptar en el termini de tres mesos a partir de l’endemà de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut el termini fixat sense que s’hagi notificat una resolució expressa, s’entendrà desestimada la sol·licitud.
Aquesta resolució es notificarà a les persones interessades per qualsevol dels mitjans previstos a la Llei 39/2015, d1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i s’enviarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) per a la seva publicació, d’acord amb l’establert a l’article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de desembre, general de subvencions.
La resolució del procediment posa fi a la via administrativa i, contra la mateixa, es pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la seva notificació. Alternativament i de forma potestativa, es podrà interposar recurs de reposició davant el mateix òrgan que ha dictat l’acte en el termini d’un mes a comptar des del dia següent a la seva notificació.
12. Reformulació de sol·licituds
Quan l’import de la subvenció concedida sigui inferior al que consti en la sol·licitud presentada, l’Ajuntament podrà demanar la reformulació de l’acció subvencionada per tal d’ajustar els compromisos i condicions a la subvenció finalment rebuda.
En qualsevol cas, la reformulació haurà de respectar l’objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, i haurà de comptar amb la conformitat de la comissió avaluadora i, si escau, mantenir el percentatge de finançament exigit en aquestes bases o a la convocatòria.
13. Justificació i pagament
Una vegada atorgada la subvenció, s’atorgarà un avançament de la totalitat de l’import atorgat, d’acord amb les condicions establertes en les Bases d’Execució del Pressupost.
- Si l’import de la subvenció no supera els 10.000,00 euros, s’atorgarà un avançament de la totalitat de la subvenció.
- Per a les subvencions d’import superior als 10.000,00 euros també s’atorgarà un avançament de la totalitat de la subvenció si bé requerirà la motivació de la necessitat de pagament avançat
El pagaments es realitzarà mitjançant transferència bancària al compte designat per les persones beneficiàries
Les persones beneficiàries hauran de presentar, com a màxim fins el dia 15 de febrer de 2026, la documentació justificativa següent:
- Memòria tècnica sobre les actuacions realitzades
- Memòria econòmica incloent les factures, minutes i la resta de justificants de les despeses pel beneficiari, que hauran de contenir tots els requisits legals que estableixi la normativa vigent aplicable i hauran de reunir els requisits següents:
- Datades entre l’1 de gener i el 31 de desembre del període subvencionable
- Anar obligatòriament a nom del beneficiari
- Fer referència a despeses generades per l’activitat objecte de subvenció
- Reunir els requisits tècnics exigits per les lleis i els reglaments que regulen les característiques de les factures i el seu contingut
- Hauran d’estar pagades en el moment de la presentació de la justificació
En cap cas, el cost de l’adquisició de les despeses subvencionables podrà ser superior al valor de mercat. I la subcontractació de despeses subvencionables haurà de subjectar-se al que recull l’article 68 del reial Decret 887/206, de 22 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/20033, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Declaració emesa pel responsable de l’entitat de que el total de les diverses fons de finançament de l’actuació no supera el cost de l’activitat subvencionada.
- En cas de subvencions per un import superior a 10.000,00 euros, declaració emesa pel responsable de l’entitat de les retribucions dels seus òrgans de direcció o administració, a l’efecte de fer-les públiques al portal de transparència municipal.
- Exemplar de la documentació i propaganda gràfica relativa a l’activitat que contingui la llegenda i anagrama de l’ajuntament.
A més, per a la línia 2 les despeses de personal hauran de contenir els documents següents:
- Nòmines i justificant bancari de pagament del període subvencionat
- Butlletins acreditatius de cotització a al seguretat social (RLC i RNT) del període subvencionat i el seu pagament
Les entitats beneficiaries estaran obligades a justificar la totalitat de les despeses del projecte presentat. En cas que l’import final del projecte sigui inferior al projecte presentat i la subvenció excedeixi del 75% del pressupost (per a la línia 1) i del 50% del pressupost (per a la línia 2) l’import de la subvenció es reduirà proporcionalment.
L’Ajuntament de Manresa es reserva la facultat de fer totes les comprovacions que consideri necessàries.
14. Publicitat
L’Ajuntament de Manresa donarà publicitat als ajuts concedits segons les previsions establertes a l’article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
L’Ajuntament i les persones beneficiàries hauran de donar publicitat dels ajuts percebuts en els termes i condicions establerts a la Llei estatal 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com a la Llei del Parlament de Catalunya 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
La qual cosa es fa pública per al general coneixement.