5.6 Projecte CERV-NETCO
Projecte d'habitatge col·laboratiu NETCO (programa CERV), i liderat per l'Ajuntament de Manresa
Xarxa de ciutats per a l’habitatge col·laboratiu - “Network of Cities for Collaborative Housing”
Nom projecte: NETCO 2.0
Tema: CERV-2025-CITIZENS-TOWN-NT — Networks of Towns
Pressupost: 232.280,00 EUR
Durada: 24 mesos, amb inici 1 Gener 2026
RESUM:
1. Facilitar l'intercanvi de coneixements entre els municipis implicats en el disseny i la implementació d'iniciatives de cohabitatge a tota la UE.
2. Analitzar els models i els sistemes d'habitatge col·laboratiu (CH), difonent les millors pràctiques en polítiques alhora que s'aborden els impactes econòmics, legals i socials a Europa.
3. Fomentar la creació de xarxes i la col·laboració entre els membres de la comunitat implicats en iniciatives d'habitatge col·laboratiu.
4. Enfortir els esforços de defensa de l'impacte social de l'habitatge a nivell local mitjançant la identificació i l'estructuració.
MEMBRES: 23 socis, representant 14 països (13 UE + UK)
Coordinador: Municipality of Manresa, Spain
- Sostre Civic Sccl — Spain
- Federacion Valenciana De Municipios Y Provincias — Spain
- Comune Di Bologna — Italy
- Comune Di Firenze — Italy
- Eurometropole De Strasbourg — France
- Urbamonde-France — France
- Gemeente Eindhoven — Netherlands
- Gemeente Amsterdam — Netherlands
- Asociatia De Dezvoltare Intercomunitara Zona Metropolitana - Cluj — Romania
- Dimos Thessalonikis — Greece
- Dimos Chalandriou — Greece
- Stowarzyszenie Mieszkaniowe Wspol — Poland
- Id22 - Institut Fur Kreative Nachhaltigkeit+Institute For Creative Sustainability Ev- Germany
- Connection: Berlin — Germany
- Kosice City — Slovakia
- Soderhamns Kommun — Sweden
- Service Public Regional De Bruxelles — Belgium
- Grad Zagreb — Croatia
- Municipio De Vila Nova De Gaia — Portugal
Membres associats:
- Institute For Human Rights And Business — United Kingdom
- Politecnico Di Torino — Italy
- European Community Land Trust Network — Belgium
ACTIVITATS
S'espera que tots els socis participin en:
- 2 seminaris web en línia: un al principi i un altre cap al final del projecte (4 persones per soci)
- Es duran a terme quatre conferències europees NETCO a Manresa, Cluj, Košice i Berlín (dues el 2026 i dues el 2027). S'espera que cada soci enviï dos participants. Les conferències també inclouran tallers de mentoria entre iguals, on ciutats amb experiència (per exemple, Bolonya, Amsterdam, Berlín) assessoren les emergents (per exemple, Cluj, Košice, Vila Nova de Gaia), proporcionant orientació tècnica directa i suport a la implementació.
- Informes i documents de política col·laboratius, incloent-hi informes comparatius, informes temàtics sobre habitatge col·laboratiu per a la gent gran, habitatge rural i recomanacions polítiques per a les institucions de la UE. - Organitzar Fòrums d'Habitatge Col·laboratiu: cada soci del projecte organitzarà un petit esdeveniment a la seva localitat, convidant 2 o 3 organitzacions de la societat civil a participar en intercanvis estructurats, tallers i consultes. Aquests fòrums fomentaran el diàleg entre els municipis i els actors de base de l'habitatge, elaborant recomanacions del projecte.
- Difondre les activitats de la Xarxa entre els professionals i les iniciatives d'habitatge col·laboratiu a nivell local.
- Socis seleccionats: participaran en esdeveniments temàtics (esdeveniments a petita escala) i activitats de recerca.
- Es duran a terme quatre conferències europees NETCO a Manresa, Cluj, Košice i Berlín (dues el 2026 i dues el 2027). S'espera que cada soci enviï dos participants. Les conferències també inclouran tallers de mentoria entre iguals, on ciutats experimentades (per exemple, Bolonya, Amsterdam, Berlín) assessoren les emergents (per exemple, Cluj, Košice, Vila Nova de Gaia), proporcionant orientació tècnica directa i suport a la implementació. - Informes col·laboratius i documents de política, incloent-hi informes comparatius, informes temàtics sobre l'habitatge col·laboratiu per a la gent gran, l'habitatge col·laboratiu rural i recomanacions polítiques per a les institucions de la UE.
- Organitzar fòrums d'habitatge col·laboratiu: cada soci del projecte organitzarà un petit esdeveniment a la seva localitat, convidant 2-3 organitzacions de la societat civil a participar en intercanvis estructurats, tallers i consultes. Aquests fòrums fomentaran el diàleg entre els municipis i els actors de base de l'habitatge, elaborant les recomanacions del projecte.
- Difondre les activitats de la Xarxa entre els professionals i les iniciatives d'habitatge col·laboratiu a nivell local.
- Socis seleccionats: participaran en esdeveniments temàtics (esdeveniments a petita escala) i activitats de recerca.











