Dret d'accés a la informació pública
L'Ajuntament de Manresa posa a disposició de la ciutadania la informació pública que disposa, en aplicació de les lleis de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
El dret d’accés és un dret que complementa la informació que el ciutadà, a partir dels 16 anys, pot obtenir consultant la informació publicada al portal municipal, al portal de transparència municipal i a la resta de webs municipals.
Infografia Dret d'Accés a la Informació Pública
Informació publicada
A la web municipal podeu accedir a la informació sobre dades i continguts de diversa naturalesa relacionats amb l'activitat municipal:
- Informació institucional i organitzativa
- Gestió econòmica i pressupostària
- Informació de rellevància jurídica
- Contractació pública,
- Etc.
En el Portal de Govern Obert també podeu trobar informació detallada sobre els indicadors d'avaluació del nivell de transparència. És a dir, tot allò que es coneix com a publicitat activa.
Informació no publicada
Quan la informació a la qual voleu tenir accés no està publicada en el Portal de Govern Obert o altres webs municipals, podeu sol·licitar-la directament i, així, exercir el Dret d'accés a la informació pública. Es pot fer mitjançant el tràmit de Sol·licitud d'Accés a la Informació Pública (SAIP).
Què s'entén per informació pública?
És qualsevol informació que ha estat creada o rebuda per l’Ajuntament, sigui quin sigui el seu format. També s’hi inclouen documents d’origen privat que formen part del patrimoni documental municipal i aquells custodiats que es guarden a l’Arxiu Municipal.
Què queda exclòs del dret de consulta?
No es pot accedir, mitjançant el dret d’accés a la informació pública, als següents tipus de continguts:
1. Notes, esborranys, resums i documents de treball intern, sempre que:
- No tinguin rellevància pública.
- No tinguin interès públic.
2. Informació que encara està en procés d’elaboració, i que està previst que es publiqui dins dels tres mesos següents.
3. Sol·licituds que impliquin:
- L’elaboració de nous informes o dictàmens.
- La formulació de consultes jurídiques.
- La preparació d’informació que requereixi una tasca complexa d’elaboració o reelaboració prèvia per poder ser lliurada.
L’accés a la informació pública només es pot denegar o restringir en els casos previstos a la llei; per exemple, si l’accés comporta un perjudici per:
- La seguretat pública,
- Als drets dels menors d’edat,
- Al dret a la intimitat,
- El secret professional,
- Els drets de propietat intel·lectual i industrial.
No és necessari justificar les sol·licituds, tot i que, en cas de demanar informació d'accés restringit, és recomanable exposar els motius o circumstàncies que, a criteri de la persona sol·licitant, podrien justificar la suspensió de la restricció.
Si l’accés a la informació pot afectar els drets o interessos de terceres persones, aquestes disposaran d’un termini de 10 dies per presentar al·legacions.