Icona tornar al inici
La ciutat
L'Ajuntament
Serveis
Seu electrònica

Zona de Baixes Emissions (ZBE)

QUÈ ÉS UNA ZBE?

Una ZBE és un entorn urbà delimitat on es restringeix l’accés als vehicles més contaminants, que són els que no compten amb el distintiu ambiental que atorga la Direcció General de Trànsit. En concret, són els de gasolina anteriors al 2000, els dièsel anteriors al 2005-2006 i les motos i ciclomotors anteriors al 2003.

Consultar a la DGT introduint la matrícula.


Les dimensions d’una ZBE poden ser variables i depenen de cada context local. L’actual normativa catalana determina que ha de comprendre com a mínim el 25% de la superfície residencial del municipi.

A QUINS MUNICIPIS AFECTA?

Al conjunt de l’Estat, la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, obliga els municipis de més de 50.000 habitants a establir una ZBE, així com a facilitar els desplaçaments a peu i en bicicleta i a millorar i fomentar el transport públic. Aquesta llei afecta 149 ciutats de l’Estat espanyol, entre elles Manresa. A Europa, ja hi ha més de 350 ZBE implementades.

La salut i la qualitat de l’aire són la principal motivació de la seva aplicació. Hi ha evidència científica que relaciona de manera rotunda l’exposició a la contaminació atmosfèrica amb efectes negatius sobre la salut, tant a nivell de mortalitat com de morbiditat. Causa malalties com ara asma, problemes cardiovasculars i càncer de pulmó, entre altres.

QUINA VA SER LA PRIMERA PROPOSTA PER MANRESA?

El Ple de l’Ajuntament de Manresa va aprovar, de manera provisional, la primera proposta d’ordenança de ZBE el setembre del 2024. Es va plantejar una ZBE molt ambiciosa a nivell ambiental, que abraçava una superfície de 3,9 km2, on hi viu el 84% de la població. Es proposava que entrés en vigor el 2026, tot i que s’introduïen exempcions per als residents a Manresa.

La proposta no va obtenir el suport ciutadà necessari, ni a nivell municipal ni a nivell comarcal. Es van presentar un total de 77 al·legacions al text inicial, la majoria de les quals coincidien a posar de manifest “l’impacte econòmic” que podria tenir sobre la ciutadania, la “incidència sobre el parc mòbil de vehicles” i el seu “extens àmbit territorial”.

QUINA ZBE ES PROPOSA ARA?

El juliol del 2025, l’Ajuntament de Manresa presenta la nova proposta de ZBE, d’una mida molt més reduïda que la que es va presentar el setembre del 2024, amb l’objectiu de donar compliment a la normativa i de donar resposta a les al·legacions presentades per la ciutadania.

La nova proposta planteja una ZBE que, en una primera fase, abraçarà una superfície de només 0,21 km2 (la primera proposta era de 3,9 km2) i que estarà concentrada al Centre Històric, a l’interior de les Muralles, on bona part de les zones ja són de vianants (veure plànol de la comparativa entre les dues propostes en aquest enllaç).

En percentatges, els 0,21 km2 representen el 0,5% de la superfície de Manresa (que és de 41,63 km2), el 2,7% de la superfície urbana (que és 7,79 km2) i el 9,8% de la superfície residencial (2,13 km2). En aquests 0,21 km2 hi viuen 4.970 persones, que són el 6,2% del total de la població. És una xifra significativament menor a la que es proposava en la primera ZBE, que afectava el 84% de la població.

La voluntat del govern és que la ZBE no s’activi fins com a mínim el 2028. D’aquesta manera, doncs, hi podran entrar tots els vehicles sense etiqueta residents a Manresa. En el cas dels no residents sense etiqueta, també hi podran entrar sempre, ja que només es preveuria l’activació de la ZBE en casos d’alta contaminació, un fet bastant insòlit a Manresa, una ciutat que es manté amb uns nivells de diòxid de nitrogen (NO2) molt per sota del llindar establert (40 micrograms/m3) i que en els darrers 15 anys no ha superat mai aquest límit.

Amb tot, la data del 2028 tampoc està del tot clara, ja que a juliol del 2025 la Generalitat de Catalunya no té definit el sistema de sancions, i està estudiant també si afegeix canvis a l’actual normativa.

Per tant, doncs, es dona el cas que l’Ajuntament de Manresa es veu obligat a tenir dibuixada la ZBE aquest 2025, tal com marca l’actual normativa, però a la vegada no està clar quan es posarà en marxa el sistema de sancions, que mínim hauria de ser a partir del 2028, segons la normativa actual.


LA NOVA ZBE PATIRÀ AMPLIACIONS?

L’actual Decret de la Generalitat obliga que les ZBE tinguin una àrea de com a mínim el 25% respecte de la seva superfície residencial, però permet fer-ho per fases. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Manresa ha previst una primera fase del 9,98% —àrea de 0,21 km2 on hi viuen 4.970 persones, que són el 6,2% del total de la població.

I ha previst també una possible segona fase a partir del 2030, en la qual es proposaria ampliar la ZBE cap al Passeig Pere III i el carrer Guimerà, al centre de la ciutat. Amb aquesta ampliació, la ZBE arribaria a una superfície de 0,56 km2 i a un 26% de la superfície residencial de la ciutat, tal com marca l’actual llei. En aquesta àrea, hi viuen 13.212 persones, que són el 16,4% del total de la població. El percentatge, continua estant lluny del 84% proposat el passat setembre.


QUÈ HAN FET ALTRES CIUTATS?

Totes les ciutats catalanes de més de 50.000 habitants estan obligades, com Manresa, a tenir definida una ZBE aquest 2025. A Girona, la ZBE comprèn una zona de 1,93 km2 on hi viuen 27.209 habitants (26,2% de la població) i a Lleida és de 5,64 km2 i 50.687 habitants (36%).

A Sabadell, Granollers i Terrassa tenen dibuixat, a juliol del 2025, ZBE d’entre el 12% i el 17%, ja que van aprovar les seves ordenances abans del Decret de la Generalitat. Amb tot, si la normativa no canvia, també hauran de preveure futures ampliacions, tal com ha fet Manresa.


QUINS SERAN ELS PROPERS PASSOS ADMINISTRATIUS?

A nivell administratiu, tal com es va explicar aquest mes de juny, s’ha tancat i arxivat l’expedient de la primera ordenança, que es va arribar a aprovar per Ple de manera provisional, i s’ha obert un procediment nou, ja que els canvis introduïts respecte del primer text són molt substancials.

Ara, la nova proposta presentada el juliol del 2025 es portarà a debat del Ple de setembre, en la qual es votarà la seva aprovació inicial.



Destaquem
Banners anteriors
  • Opinió Grups Municipals
  • App de seguretat per a comerços
  • WC Publics
  • Síndic de Greuges
  • Pla de Protecció Especial del Patrimoni de Manres
  • Banca ètica
  • Manresa ciutat civica
  • Banner PA ICAM
  • Municipis per la independència
  • Projecte simbiosi industrial
  • Banc ADN
  • Consulta del planejament vigent
  • Carrer del balç
  • Tracta'm bé 2
Banners següents
Logo del Cor de Manresa
Mapa web | Avís legal | Política de privacitat | Política de cookies | Política de seguretat | Accessibilitat
© Ajuntament de Manresa - Pl. Major 1 - 08241 Manresa - +34 93 878 23 00 - ajt@ajmanresa.cat