Continguts
El projecte Lotus es fonamenta en 4 eixos:
Eix 1: Consciència emocional
La consciència emocional es treballa com a pas previ a la regulació emocional
Objectius:
- Adonar-se de quines emocions senten i també adonar-se del que senten els altres
- Ser conscients de la interacció entre emoció, pensament i comportament
Continguts
- Estructura, funció i classificació de les emocions. El concepte d'emoció i les seva utilitat. El llenguatge de les emocions. Vocabulari emocional. Les emocions bàsiques i les famílies d'emocions. Emocions primàries i secundàries. Emocions múltiples. Components de l'emoció. Base biològica de les emocions, cap a on ens mouen, com ens afecten... Treball en psicoeducació d’ identificació de les emocions, comprensió i reconsideració. La consciència emocional com a pas previ a la regulació.
- Presa de consciència de les pròpies emocions: Capacitat de percebre amb precisió els propis sentiments i emocions, identificar-los i etiquetar-los. També consciència corporal de les emocions. El moment present. Aquí i ara. Atenció plena: en els pensaments, en les emocions i sensacions
- Comprensió de les emocions dels altres
- Consciència de la interacció entre emoció, pensament i comportament
Eix 2: Regulació emocional
Objectius
- Percebre i comprendre els estats emocionals propis i aliens.
- Regular els estats emocionals propis
- Conèixer i posar en pràctica estratègies d'autoregulació per a gestionar la intensitat i la durada dels estats emocionals.
- Conèixer característiques de persones resilients i identificar recursos propis per a afrontar els reptes de la situació actual
Continguts
- Estratègies de regulació emocional: regulació fisiològica, comportamental, cognitiva.
- Gestió de les emocions: presentació d’ eines provinents de la psicologia, ioga i mindfulness que ajuden a fer la pausa, escoltar, canalitzar, gestionar, transformar i/o comunicar de forma ecològica i conscient el que ens està passant. Avaluació de reaccions versus respostes.
- Moviments físics per contrarestar la inèrcia biològica de l'emoció, tècniques de respiració i relaxació per a regular el SNC (sistema nerviós central), tècniques de visualització i meditació per ajudar a aturar l'impuls, la inèrcia, poder agafar perspectiva, no fusionar-se amb l'emoció, tenir una visió més clara de la situació i poder passar a la resolució de conflictes interns i externs.
- Tècniques per millorar la capacitat d'atenció i concentració i tècniques per afavorir l'aprenentatge (respiracions activants, visualitzacions...)
- Mindfulness (o consciència plena): l’energia de ser conscient i estar despert davant del que passa dintre i arreu nostre en el moment present. El mindfulness ens ajuda a connectar amb la nostra consciència profunda, tornar a nosaltres mateixos, a l’aquí i ara, per reconèixer el nostre comportament habitual, identificar noves opcions i fer millors eleccions.
- La resiliència i els recursos resilients propis.
Eix 3: Competència social: Treball en equip i gestió de conflictes amb comunicació no violenta
La Comunicació No Violenta (CNV) és un model de comunicació desenvolupat per Marshall Rosenberg que permet reestructurar la nostra forma d'expressar-nos i d'escoltar els altres, fent-nos conscients del què observem, sentim i necessitem.
El seu objectiu principal és que les persones ens comuniquem amb empatia i eficàcia, fomentant relacions sanes basades en una comunicació assertiva i coherent amb els nostres valors personals. Es tracta de posar el focus en cuidar la relació.
La CNV ens permet establir relacions personals basades en el respecte, l'afecte i la cooperació, aprenent a resoldre satisfactòriament els nostres conflictes.
Objectius
- Prevenir conflictes i/o situacions violentes
- Ser capaços de de reconèixer els sentiments i necessitats dels altres i d'un mateix i promoure l'assertivitat i l'empatia.
- Aprendre estratègies per a la defensa dels propis drets, opinions i sentiments de manera assertiva
- Comprendre i aplicar les eines de la Comunicació No Violenta en la nostra manera de comunicar-nos: Detectar els judicis que poden interferir en la nostra comunicació i trobar estratègies per satisfer les nostres necessitats i les de les altres persones.
Continguts
- Presa de consciència de l’observació dels fets sense judicis i avaluacions
- Identificació i expressió de les necessitats i emocions pròpies i alienes
- Formulació de la petició
Eix 4: Autoconeixement: habilitats, valors, pensament crític i creatiu
Objectius
- Conèixer els meus punts forts i els punts dèbils, les habilitats, els talents, les competències i com desenvolupar-les
- Conèixer estratègies per a un millor aprenentatge
- Avaluar la coherència entre les accions i els valors propis i qüestionar creences
Continguts
- Sistemes de representació: visual, auditiu, kinestèsic
- Neurociència. Predominància hemisfèrica.
- Habilitats, talents i competències.
- Fortaleses personals.
- Intel.ligències múltiples.
- Valors propis importants. Coherència entre les accions i valors propis.
- Creences limitants, judicis de valor, prejudicis.
- Roda de la vida