El projecte de recuperació de vinya autòctona que porten a terme l'Ajuntament de Manresa, la DO Pla de Bages i AMPANS, avança amb la plantació d'espècies de ceps que pràcticament ja no es troben
Dimecres, 06 de Maig de 2020
Aquesta setmana s’ha reprès la plantació de ceps autòctons de la comarca del Bages, a les vinyes de la Torre Lluvià, una part important de la vinya experimental. Es tracta d’un projecte col·laboratiu de recuperació de ceps gràcies a un acord entre l’Ajuntament de Manresa, el Consell Regulador de la Denominació d’Origen Pla de Bages i AMPANS. L’Ajuntament ha cedit el terreny a AMPANS, que fa el cultiu i vinificació en col·laboració amb el celler Collbaix i amb la DO Pla de Bages, que és la responsable de coordinar el projecte i fa l’assessoria amb el suport de l'INCAVI (Institut Català de la Vinya i el Vi) .
El President de la DO Pla de Bages, Joan Soler, explica que “de la plantació de varietats de vinya bagenques se n’espera la recuperació de biodiversitat, sabors i identitat vinculada a la nostra terra, la nostra història i la nostra cultura. N'esperem unes oportunitats pels nostres cellers i també pel nostre paisatge i la nostra pagesia que ajudi , encara més, a fer-se un lloc en el nostre territori, la viticultura, amb tots els beneficis de conservació i embelliment de la comarca que significa aquest projecte”.
La plantació s’ha fet amb les següents varietats: Malvasia Roja, Muscat d'Istambul, Pansera, Cap Pelat, Negrelló, Turbat i Malvasia Manresana. El Muscat d'Istambulés la varietat blanca més aromàtica que hem trobat al Bages, a cavall d'un muscat i una malvasia; el Turbato Corominaté un potencial d'envelliment molt alt gràcies a la seva acidesa; la panseraevoluciona molt bé aromàticament a través dels anys; i el cap pelatés una varietat negre que aporta bon volum en boca.
La Torre Lluvià va ser adquirida per l'Ajuntament de Manresa el febrer de 2012 i de seguida hi van començar les obres per aturar-ne la degradació, evitar l'esfondrament i aconseguir la seva recuperació. Des del juny del 2017, l'equipament és obert al públic com a centre d'interpretació i difusió de l'Anella Verda i els seus espais més representatius. S'hi fan visites guiades i els visitants poden veure les exposicions permanents i conèixer la resta d'espais de la casa, la seva història i el Modernisme manresà en general. En les visites guiades també s’hi explica el projecte de recuperació de la vinya, i de l’Anella Verda en general. És previst que més endavant a la Torre s'hi puguin oferir també activitats turístiques i de natura complementàries a l'entorn immediat de l'equipament, com rutes guiades, tastos o tallers.