El programa "Manresa, ciutat cardioprotegida" neix amb la voluntat de facilitar una ràpida intervenció en els casos d'aturada cardíaca extrahospitalària i reduir la mortalitat per aquesta causa.
Els objectius del programa són:
- Dotar la ciutat de desfibril·ladors ubicats en espais interiors i via pública
- Fer difusió de les ubicacions dels aparells mitjançant campanyes de comunicació i sensibilització
- Senyalitzar amb diferents indicatius la localització dels aparells tant els exteriors com els interiors
- Vetllar perquè la xarxa de desfibril·ladors, en cas d'aturada cardiorespiratòria, permeti minimitzar el temps de resposta i reduir el nombre de morts sobtades
- Garantir un bon funcionament i manteniment dels aparells
- Sensibilitzar i formar la població en general i col·lectius interessats , en l'ús, els beneficis dels desfibril·ladors i les tècniques de reanimació cardiopulmonar
El programa s'ha iniciat amb la implantació d'una xarxa de 30 nous desfibril·ladors automàtics (DEA) d'ús públic a la ciutat, distribuïts de la següent manera:
- 4 aparells en cotxes de la Policia Local
- 1 aparell en el cotxe de protecció civil
- 7 aparells a l'interiors d'edificis públics
- 18 aparells a l'exterior, a via pública
A banda d'això, l'ajuntament es responsabilitza de la seva gestió integral. S'encarrega, doncs, del control, la vigilància, la informació i el manteniment d'aquests
Paral·lelament s'ha elaborat un pla de formació i divulgació en suport vital bàsic i utilització del desfibril·lador adreçat a la població general, als treballadors dels edificis on estan col·locats els aparells i a les escoles, que s'ha de posar en marxa progressivament i amb continuïtat.
A Catalunya, el decret 151/2012 de 20 de novembre obre la possiblitat de l'accés públic a la desfibril·lació en el cas d'aparells situats a la via pública i, en qualsevol cas i amb independència de la ubicació d'aquests, en supòsits de necessitat, quan no hi hagi disponible un primer interventor (persona formada)