menu

El Centenari de Joseph Beuys a Manresa reivindica la rellevància de la ciutat i d'Ignasi de Loiola en la vida i obra del reconegut i influent artista alemany

Beuys és considerat un dels artistes més importants de la segona meitat del segle XX. Un dels seus col·laboradors més estrets, Björn Nörgaard, visitarà Manresa aquest octubre per preparar una acció que tindrà lloc el març del 2022, en el marc del projecte Manresa 2022, que commemora el 500 aniversari de l’estada d’Ignasi de Loiola a la ciutat. També es presentarà un llibre que reedita el contingut de l’acció ‘MANRESA’, que Beuys va estrenar a Düsseldorf el 1966 totalment influenciat per la vida i el pensament del sant. És obra dela doctora en Història de l'Art i experta en Beuys Pilar Parcerisas Colomer, que exerceix com a comissària del centenari de l’artista alemany a la ciutat i que avui ha anunciat que cedeix el seu llegat documental sobre Beuys a Manresa.

Reivindicar —i exportar— la important influència de Manresa i d’Ignasi de Loiola en la vida i obra de Joseph Beuys(Krefeld 1921 – Düsseldorf 1986), consideratun dels artistes més influents de la segona meitat del segle XX per la transformació radical que va aplicar a l’art contemporani. Aquest és un dels objectius que s’ha marcat la ciutat en la celebració del centenari del naixement de l’artista alemany, que succeeix justament un any abans de la commemoració dels 500è aniversari de l’arribada d’Ignasi de Loiola a Manresa. Aquest matí, se n’ha fet la presentació amb la presència del regidor de Turisme i Projecció de Ciutat, Joan Calmet Piqué, de la regidora de Cultura i Festes, Anna Crespo Obiols, i de la doctora en Història de l'Art Pilar Parcerisas Colomer, que exerceix com a comissària del Centenari de Joseph Beuys a Manresa.

Amb una biografia que guarda paral·lelismes amb Ignasi de Loiola, Beuys va executar el 1966 l’acció ‘MANRESA’ (en majúscules) a la galeria Schmela de Düsseldorf totalment influenciat per la figura del sant, amb qui comparteix història de vida:Beuys va patir un accident aeri durant la Segona Guerra Mundial i va abandonar el món militar per l’espiritualitat de l’art. Loiola, ferit en batalla, va deixar les armes al seu pas per Montserrat i Manresa i es va convertir en el pelegrí que va escriure les bases dels Exercicis Espirituals, doctrina de la seva futura església. Conceptualment, per a Beuys Manresa “és un espai on és possible la transformació, el viatge, l’experiència de la renovació; una estació central de l’art i l’espiritualitat”, explica Parcerisas.

Anys més tard, el 1994, amb Beuys ja mort, el compositor i músic Henning Chistiansen i l’escultor Björn Nörgaard —artistes d’origen danès que ja havien col·laborat amb Beuys el 1966 en el projecte ‘MANRESA’— van viatjar fins a la capital bagenca per realitzar ‘MANRESA HBF’ (“Manresa Estació Central”), una continuació de la primera acció que va servir per reinterpretar el missatge inicial i que va deixar a la ciutat l’escultura de la Creu de Beuys, instal·lada sota el Pont Vell, al costat de les balmes del Cardener.

Ara, en el marc de Manresa 2022 i del centenari de Beuys, Nörgaard retornarà a Manresa per executar una nova acció que tancarà el cercle i que tindrà lloc el març del 2022, just 500 anys després de l’arribada de Loiola. L’escultor danès farà una estada ja aquest octubre per tal de preparar l’acció i buscar localitzacions. També farà trobadesamb alumnes de l’Escola d’Art de Manresa i del Batxillerat Artístic de l’Institut Lluís de Peguera, i participarà en la presentació del llibre de Pilar Parcerisas ‘Manresa, una geografia espiritual’ (Editorial Tenov), una publicació que reedita el contingut del llibre publicat el 1994 sobre l’acció ‘MANRESA’, i del qual se’n faran versions en català, castellà i anglès amb l’objectiu de posicionar arreu la rellevància de Manresa i d’Ignasi de Loiola dins la biografia i obra de Beuys. La presentació es farà el divendres 29 d’octubre a l’Espai Plana de l’Om (18.30h) i inclourà una “conferència-performance” de Nörgaard.

“Beuys va ampliar l’antic concepte de les disciplines i dels gèneres artístics”

Durant la presentació del centenari, Parcerisas ha assegurat que “la figura de Joseph Beuys ha estat capaç de portar el pensament i el discurs artístic del segle XX a la seva màxima potència” i ha detallat que el Moviment FLUXUS dels anys 60 “li va permetre trobar la possibilitat de capgirar el sistema de l’art i d’ampliar l’antic concepte de les disciplines o dels gèneres artístics, d’una manera en què l’art pogués abastar qualsevol activitat humana”. Parcerisas també ha subratllat que l’acció ‘MANRESA’ “és frontissa en el seu treball artístic”.

La doctora en Història de l’Art ha versat sobre els paral·lelismes entre Beuys i Loiola, que es donen la mà a Manresa: “tots dos són personatges que busquen curar les ferides; tots dos són guaridors d’ànimes i tots dos entren dins la guerra interna de l’home (...); Loiola concep a Manresa els Exercicis Espirtiuals, base de la seva futura església, i Beuys hi concep el seu concepte de plàstica social i un nou ordre social per al futur”. Seguint aquest fil, Parcerisas ha especificat que amb l’acció de Nörgaard del pròxim mes de març “tancarem la trilogia de ‘MANRESA’ 1966, ‘MANRESA HBF’ 1994 i finalment ‘MANRESA’ 2022”.

Abans de tancar la seva intervenció, Parcerisas ha agraït a l’Ajuntament de Manresa la seva aposta per “deixar endreçada tota la memòria històrica” que representa “la reactualització d’Ignasi de Loiola a partir de l’art contemporani” i ha anunciat que cedeix tot el seu llegat documental sobre Beuys a la ciutat.

“El Centenari de Beuys projecta Manresa al món”

El regidor de Turisme i Projecció de Ciutat, Joan Calmet Piqué, ha destacat que la figura de Beuys “és un element claríssim de projecció de la ciutat i de Manresa 2022 al món; perquè parlar de Beuys és parlar de galeries de tot el món”. Al seu torn, la regidora de Cultura, Anna Crespo Obiols, ha explicat que “sovint potser no som massa conscients que moltes de les coses que determinen el pensament i l’acció de Beuys es van gestar a partir d’una vivència que va tenir amb la lectura dels textos de sant Ignasi i d’aquella primera acció ‘MANRESA’” i, en aquesta línia, ha animat a la ciutadania a “intentar-hi entrar, malgrat que sigui un món complex, perquè tots hi podem trobar un efecte mirall”.

El Centenari del naixement de Beuys se celebra aquest 2021 amb actes, activitats i intervencions artístiques a diferents ciutats d’Alemanya i d’arreu del món, des de Melbourne fins a Chicago, passant per Ankara, Estocolm, Tòkio i també Manresa.

*Més informació en aquest enllaç

*Recupereu la rodan de premsa en aquest enllaç