Menu

Aquest web utilitza galetes (cookies) per a oferir una millor experiència de navegació. Si continua navegant pel web, considerem que accepta la seva utilització. [ Acceptar ]

Accedir a la seu electrònica

Identifiqueu-vos amb certificat digital, IdCat mòbil, Cl@ve.

Manresa, cor de Catalunya


L’Ajuntament de Manresa ha recuperat  per a la seva nova marca de ciutat l’històric lema  "Manresa, cor de Catalunya” amb què s’ha relacionat la ciutat des dels anys 60. 

L’acció de la nova marca de ciutat, presentada el 9 de desembre de 2014, s’emmarca dins del programa de govern “Una ciutat atractiva”, que ja es va presentar el 2012, i que té com a objectiu potenciar Manresa com a capital comercial, afavorir la projecció exterior de Manresa, i al mateix temps incrementar l’atractiu turístic i també com a ciutat per viure-hi. 

En el cas concret de la Marca Manresa es plantejava la creació d'una marca de Manresa que identifiqui la ciutat com a capital de la Catalunya Central i destaqui els seus principals atractius. El govern municipal va fer un primer pas en aquesta direcció a mb el “Manresa al centre de tot”, presentat a l’ExpoBages el maig de 2012 i que ha estat vigent fins ara. 
Els fonaments de la nova marca 

La nova marca parteix de la idea que la construcció i la projecció de la imatge de ciutat són responsabilitat i obra de tots, però és també el fruit de la seva història, la seva cultura, les seves tradicions i els seus valors, els quals, juntament amb els elements vinculats a la situació geogràfica, el clima o la gastronomia, que formen part de la seva identitat. 

Igualment, es considera que la marca que ha d’identificar i diferenciar la ciutat no és el logotip ni una campanya publicitària, sinó allò que a tothom li ve al cap quan pensa en aquella ciutat. Per tant, s’ha considerat fonamental treballar sobre les percepcions de la gent per crear aquesta nova marca de ciutat. 

El relat de la nova marca, a més a més, ha d’apel·lar a valors compartits, s’ha de centrar en el que diferencia la ciutat o en els seus trets més característics i ha de vincular emocionalment el receptor, provocar sentiments. 

Els disseny i la conceptualització de la nova marca de Manresa s’ha marcat com a objectiu de complir el principi bàsic per poder aconseguir l’efectivitat que busquem: triar tres o quatre atributs clau, que diferenciïn Manresa, i que siguin rellevants i creïbles. 

Després d’un detallat procés d’anàlisi, s’han destacat quatre elements bàsics que es relacionen directament amb la imatge Manresa: centralitat, qualitat de vida, dinamisme i emoció. A més amés, s’ha constatat que aquests quatre elements es poden associar a la idea del “cor” com a òrgan central i motor (d’un cos, d’un organisme, d’un país...), la part central d’una cosa, la més essencial; sinònim de vida, d’humanitat, d’emoció, de tendresa, de solidaritat, d’estimació...; el cor que batega remet igualment a la idea de dinamisme i també expressa valors (fer les coses de cor...). Per tant, podem considerar que el “cor” expressa centralitat, vida i la idea de motor. 


L’antecendent històric

El desembre de 1969, l’impressor manresà Manuel Cucurella Traveria va registrar un adhesiu amb la inscripció ''Manresa, cor de Catalunya" amb 1 'escut de Manresa al centre i la senyera a cada punta, amb la Mare de Déu de Montserrat i uns sardanistes de fons, i va cedir els drets a l’Ajuntament de Manresa. 

En el seu origen, la idea remetia a la gran quantitat d’eixos de comunicació que connectaven Manresa amb la resta de Catalunya i a la seva posició geogràfica al centre del país. Un centre neuràlgic en el qual bategava fortament la indústria, per la qual cosa va concloure: batec igual a cor, doncs Manresa, cor de Catalunya. 


L’Ajuntament va fer seu l’eslògan i es van imprimir 2.500 adhesius que es van vendre per 100 pessetes. Més enllà d’aquest fet que es pot considerar anecdòtic i malgrat la seva difusió limitada, ''Manresa, cor de Catalunya" ha estat la marca de la ciutat de Manresa que més ha perdurat al llarg del temps en l’imaginari col·lectiu i que molts manresans i molts catalans, amb el pas dels anys, han acabat fent seu.

Els objectius de la nova marca 

La nova imatge ha de servir, doncs, per millorar l’opinió que els manresans tenen de la seva ciutat i per atraure turisme, inversions i nous habitants a la ciutat. I aquests objectius haurien de ser percebuts tant des del punt de vista ciutadà com des de l’exterior. 

Així, la nova marca proposada “Manresa, cor de Catalunya” hauria de donar continuïtat a l’actual marca vigent “Manresa al centre de tot”, com una evolució lògica en el camí que Manresa ha de recórrer per aconseguir més notorietat, millorar l’autoestima dels manresans i reforçar la seva projecció exterior. 

La intenció de la marca “Manresa al centre de tot” ha estat principalment situar la ciutat al seu lloc geogràfic, el centre de Catalunya, reforçant la seva centralitat; però també ressituar-la conceptualment com una ciutat amb certes potencialitats que es proposa recuperar el seu esplendor passat apostant per elements com la innovaci&o acute;, la cultura o el turisme. 

Un cop fixada aquesta idea de centralitat i del potencial de creixement de la ciutat, podem considerar que ha arribat l’hora d’apostar per oferir una imatge de ciutat que segueix mantenint la seva centralitat, però que se sent viva, que ofereix una bona qualitat de vida als seus ciutadans, que batega, que es mou, una ciutat amb ànima que té valors més humans, com la solidaritat o l’estimació per les persones. 

Els atributs de la nova marca de ciutat de Manresa han de tenir presents els que són inherents al projecte Manresa 2022. L’any 2022 se celebrarà el 500 aniversari de l’estada de Sant Ignasi a la ciutat de Manresa. En aquest context, ha d’aprofitar aquesta commemoració des d’una dimensió ciutadana, per a la revitalització i la projecció cultural, social i econòmica de la ciutat. 

De fet, el desencadenant del procés que ens ha portat a la conceptualització de la nova marca arrenca dels treballs que es fan sobre com millorar la imatge de la ciutat i la seva capacitat d’atracció per arribar en les millors condicions a la fita del 2022. 


En resum, l’objectiu de la marca és visualitzar una imatge clarament positiva de Manresa que faci augmentar l’autoestima dels manresans per la seva ciutat i la capacitat d’atracció de Manresa per potenciar el turisme i la instal·lació de noves empreses. 

El disseny de la marca

La nova imatge de la marca de Manresa que ha idea l’Estudi de Comunicació E2S, de Cardona, s'ha dissenyat amb l’objectiu d’aconseguir crear una marca que formalment inclogui de forma explícita els conceptes de centralitat i d’emoció, que ja anuncia el nou lema de ciutat, i que remeti també implícitament a la idea dels altres dos conceptes que es consideren fonamentals: qualitat de vida i dinamisme. 
La marca està pensada perquè sigui dinàmica i adaptativa, ja que els seus creadors consideren que és important que la marca no sempre es vegi aplicada de la mateixa, tot i que ha de mantenir la seva identitat. 

A més a més, té la voluntat de ser una marca amigable, simpàtica. Per això, la marca que s'ha creat admet la personificació del cor quan això sigui necessari per generar múltiples aplicacions i tenir la capacitat de sorprendre. 

La nova imatge aposta també per la simplicitat, amb una icona simple i que sigui molt fàcilment reconeixible, i per un disseny que neix amb el propòsit de ser perdurable en el temps. 

  • Revista de premsa presentació de "Manresa, cor de Catalunya" a Barcelona l'11 de febrer de 2015

La Vanguardia

La Vanguardia

El Periódico

ABC

Mapa web | Informació i Crèdits
© Ajuntament de Manresa - Pl. Major 1 - 08241 Manresa - +34 93 878 23 00 - ajt@ajmanresa.cat