Aquest web utilitza galetes (cookies) per a oferir una millor experiència de navegació. Si continua navegant pel web, considerem que accepta la seva utilització. [ Acceptar ]
La ciutat
Ajuntament
Serveis
Oficina virtual

El Pressupost Participatiu 2018 engega amb jornada de detecció de necessitats i elaboració de propostes, que tindrà lloc el 22 de novembre

14/11/2017

L’Ajuntament de Manresa posa en marxa el procés del Pressupost Participatiu 2018, que culminarà, com en els anys anteriors, amb la votació popular de diversos projectes que l’Ajuntament es compromet a tirar endavant. Enguany, com a novetat, s’obren espais per tal de debatre i dissenyar les propostes que posteriorment es portaran a votació. La primera acció en aquesta línia és una jornada participativa, que tindrà lloc el 22 de novembre.

 

 “Tens una idea per Manresa?”. Aquest és el lema de la jornada que tindrà lloc el proper dimecres, 22 de novembre, a les 6 de la tarda, al Centre Cultural El Casino de Manresa, i que servirà per detectar conjuntament necessitats de la ciutat i elaborar propostes que posteriorment es portaran a votació al Pressupost participatiu 2018.

 

L’Ajuntament de Manresa posa en marxa d’aquesta manera el procés participatiu d’enguany. Les línies mestres del projecte són les mateixes que en les edicions anteriors: la ciutadania pot proposar i decidir en què invertir una part del pressupost municipal. Concretament, com l’any passat, l’Ajuntament destinarà 200.000 euros del pressupost municipal de 2018 a projectes o propostes presentades per entitats o ciutadans/es particulars, que respongui a necessitats del municipi.

 

Enguany, però, per tal d’enriquir el procés, s’incorporen algunes modificacions a la metodologia, com ara l’obertura d’espais deliberatius que permetin dissenyar col·lectivament les propostes que després es portaran a votació. D’aquesta manera, es pretén que la participació no es limiti a votar una o diverses propostes, sinó també en una fase prèvia, la de detecció i proposta de projectes, de manera que la ciutadania s’impliqui en els afers de la ciutat amb processos més democràtics de participació.

 

Un cop fet aquesta sessió (per a la qual cal inscripció prèvia), continuarà el procés del pressupost participatiu, que comptarà amb diverses fases: presentació de propostes, de novembre de 2017 a 31 de gener de 2018; validació per part de la comissió tècnica i política de l’Ajuntament de Manresa, el febrer de 2018; període d’esmenes, el març; exposició de les propostes presentades, durant el març/ abril; sessions temàtiques de presentació de propostes,  durant l’abril/maig; i votació el mes de maig. Tot aquest procés començarà, doncs, el desembre de 2017 i finalitzarà el maig de 2018.

 

Una altra de les novetats d’aquest any serà a la part final del procés, un cop feta  la selecció del projecte, quan es tornarà a obrir el debat, en aquest cas, de dues maneres:

 

En primer lloc, la presentació de les propostes es farà no només en una sola sessió, com fins ara, sinó que els projectes s’agruparan per temàtiques i es presentaran en diversos dies, de manera, que es puguin explicar amb més temps i hi hagi temps per fer comentaris, resoldre dubtes i rebre més informació.

 

En segon lloc, s’obrirà també un debat on line per tal que la ciutadania pugui exposar els seus arguments en relació a cadascun dels projectes.

 

En la presentació d’aquest migdia, el regidor de Participació, Pol Huguet, ha remarcat que els canvis introduïts representen “un salt de qualitat en la participació, amb un treball més en xarxa, debat i cooperació entre la ciutadania, que vagi més enllà de limitar-se a votar”. Huguet ha afirmat que el model de participació es va revisant amb l’objectiu de fer-lo cada vegada millor, i ha destacat que el model de Manresa ha estat ben valorat per la ciutadania i també per altres poblacions. En aquest sentit, diverses poblacions han adaptat la plataforma creada per l’àrea d’Informàtica de l’Ajuntament de Manresa per als seus processos participatius. És el cas de Sabadell, Manlleu i Santpedor. També treballen per fer el mateix Berga i Balsareny.

 

En la presentació, també s’ha esmentat el fet que el projecte de Pressupost participatiu ha anat guanyant interès entre la ciutadania al llarg de les tres edicions fetes fins ara, fins al punt que la participació de l’any passat, amb un 10% del cens, és molt superior a la majoria de processos similars que es fan a d’altres ciutats. 

 

Les xifres dels anys anteriors són:

 

  • Pressupost participatiu 2015:

-100.000€

-28 projectes presentats

-20 aprovats

-1 dia votació

-417 votants

 

  • Pressupost participatiu 2016:

-200.000€

-26 projectes presentats

-21 aprovats

-12 dies votació

-2.988 votants (univers de 63.115 majors 16 anys: 4,73%)

 

  • Pressupost participatiu 2017:

-200.000€

-42 projectes presentats

-36 aprovats

-18 dies votació

-6.228 votants (univers de 63.283 majors 16 anys: 9,84%)

 

 

Altres actuacions del Pressupost Participatiu

 

Per A l’Ajuntament, el Pressupost participatiu no és només el procés de tria de diversos projectes per part de tota la ciutadania, sinó que inclou altres actuacions, que són les següents:

 

Pressupost participatiu territorialitzat

 

El pressupost participatiu territorialitzat es realitza durant l’any en els diferents consells de districte. Es destinen 120.000€ (30.000€ per cada districte) a realitzar actuacions en els diferents territoris en què s’ha dividit la ciutat:

-Zona centre, que engloba els barris de Passeig i Rodalies, Vic-Remei, Escodines i Barri Antic

-Zona ponent-sud, que engloba els barris del Xup, Salelles, Torre Santa Caterina-Oller-Bellavista, Valldaura, Miralpeix, Mion Puigberenguer, Pl. Catalunya-Barriada Saldes, Ferreres-Suanya-Pirelli

-Zona nord, que engloba els barris de Poble Nou i Crta. Santpedor

-Zona llevant, que engloba els barris de Cots-Guix-Pujada Roja, Font dels Capellans, Sagrada Família, Cal Gravat-Bufalvent, Balconada, Sant Pau, Els Comtals i Viladordis

 

Les actuacions es decideixen en els plenaris de cada consell en el primer semestre de l’any i giren principalment entorn a actuacions a la via pública i a projectes urbanístics. La seva execució es realitza durant el segon semestre de l’any.

 

Temporalització: gener a desembre de 2017

 

Sessió explicativa sobre el Pressupost Municipal

 

A finals de novembre – principis de desembre es realitza una sessió explicativa de l’estructura del pressupost municipal. Des de la regidoria d’Hisenda es prepara una sessió explicativa sobre l’evolució del pressupost. En aquesta sessió s’aporten dades com ara el pressupost global, el pressupost inicial per capítols, el pressupost executat per capítols o les despeses executades per regidories. L’objectiu d’aquesta sessió és donar a conèixer a la ciutadania com s’estructura el pressupost municipal, explicitant quina tipologia d’ingressos hi ha  i a què es destinen els diners.

 

Temporalització: novembre – desembre 2017

 

Pressupostos participatius sectorials al detall

 

Aquesta actuació s’emmarca en els consells sectorials municipals i/o en òrgans de coordinació com a espais amb funció d’assessorar, informar, debatre i proposar assumptes en relació  a diferents àrees municipals.

 

L’objectiu d’aquestes sessions  és explicar quins projectes s’han desenvolupat durant l’any en curs i quins són els projectes i/o les prioritats de la regidoria per a l’any següent.

 

Els àmbits sectorials són Barris; Comerç i turisme; Cultura; Dona; Gent gran; Drogodependències; Esports; Immigració i interculturalitat; Joves; Medi ambient; Mobilitat; Salut; Serveis socials; Solidaritat i cooperació; Urbanisme; Anella Verda; Xarxa d’inclusió; Taula del tercer sector.

Destaquem

Notícies

Agenda

Directori

Plànol guia


Mapa web | Informació i Crèdits
© Ajuntament de Manresa - Pl. Major 1 - 08241 Manresa - +34 93 878 23 00 - ajt@ajmanresa.cat