Aquest web utilitza galetes (cookies) per a oferir una millor experiència de navegació. Si continua navegant pel web, considerem que accepta la seva utilització. [ Acceptar ]
La ciutat
Ajuntament
Serveis
Oficina virtual

L'agent d'acollida municipal atén 890 persones originàries de 61 països durant el 2016

17/03/2017

Del total de persones ateses, 401 han arribat directament del país d’origen, el que suposa un augment de gairebé un 20% respecte a l’any passat. A més, el servei ha fet també 2.258 intervencions per resoldre dubtes a persones d’origen estranger a més temps de residència.


 

Gairebé nou-centes persones –concretament 890- de 61 nacionalitats diferents han estat ateses durant el 2016 per l’Agent d’Acollida de l’Ajuntament de Manresa, situat a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC).  D’aquest total, 401 persones han arribat directament del país d’origen, el que suposa el 45’05% del total, amb un increment respecte 2015 d’un 19’55%, augment molt significatiu respecte la tendència d’altres anys.

 

De la resta de persones ateses 489 provenen del moviment interior, la majoria de d’altres municipis de Catalunya, entre les quals hi ha 54 persones que s’han reempadronat -cal recordar que per la legislació d’estrangeria tot estranger que no te permís permanent ha de renovar el padró cada 2 anys-.

 

Enguany, i derivat de l’existència d’un Centre de Protecció Internacional a Manresa, s’han començat a atendre els sol·licitants de protecció (refugi-asil). Des que es van començar a empadronar el novembre passat i fins finals d’any han estat 23 les persones ateses per aquest motiu.

 

Per orígens, trobem que les principals nacionalitats son:  Marroc (394 persones, el 44’26% del total); Romania (56, el 6’29%); Xina (46, el 5'16%) Pakistan (37, el 4,15%); Hondures (37, el 4’15%); Veneçuela (35, el 3’93%); Senegal (26, el 2’92%); Colòmbia (22, el 2’47%); Rep. Dominicana (17, l’1’91%) i Ucraïna (13, l’1’46%).

 

Per gènere, el 55’61% són homes i el 43’93% són dones. Per grups d’edat: els infants representen el 14’5% (126 persones), els joves, el 30’56% (272) i els adults, el 55’28% (492).

 

 

Han arribat amb passaport: 440 persones. el 49’43% (al 2015 van ser 294, el 32’2 %); amb permís de residència amb dret a treball (70 persones) amb permís permanent ( 222); amb permís de residència (50) i amb permís comunitari (96).

 

Dins els motius d’arribada, el reagrupament familiar suposa 136 casos (l’any 2015 havien estat 75). D’aquests el reagrupador principal és el pare (44), el marit (34); els fills i la mare (17 cadascú), l’esposa (16), fet que assenyala una gran variabilitat de situacions i un increment del 44’8% respecte l’any 2015

 

Principals necessitats dels nouvinguts

 

A banda de l’atenció personalitzada i el traspàs informatiu general sobre la ciutat i la societat, l’Agent d’acollida deriva a serveis o recursos, alguns més generals, i altres més específics segons les necessitats. L’any 2016 s’han detectat les següents problemàtiques i s’han derivat als següents recursos:

 

Idioma: 668, 75’05%; Relacionades amb la situació legal (estrangeria): 448, 50’33%; Treball: 198, 22’24%;  Salut: 829, 93’14%; Educació: 138, 15’50%; Formació: 52, 5’84%; Serveis Socials: 47, 5’28%.

 

Arran de lesatencions, les persones han estat derivades a departaments interns o externs. Pel que fa als interns les derivacions ,és destacades han estat les següents:   al CIO (Servei ocupació: 221 persones, 24’83%); a  Ensenyament (118, 13’25%); i a Serveis Socials (43 , 4’83%). Les derivacions externes han estat per motiu de llengua (formació lingüística) (449, 74’15%);  Salut (836, 93’93%); Delegació govern (319, 35’84%),  CITE-Centre d’informació de Treballadors estrangers (28, 32’13%); Bages per tothom (285, 32’02%);  Policia (169, 18’98%); i Educació (30 p, 3’37% ).

 

A banda d’aquest volum de persones vinculades a la primera acollida , s’han atès per a consultes puntuals un total de 2.258 intervencions amb població d’origen estranger (any 2015: 1.800 p)  per diversos motius i en relació a consultes de tota mena (documentació, tràmits, etc) fet que suposa una part molt significativa de la seva feina.

 

 

L’Agent d’Acollida informa als nouvinguts

 

L’Agent d’Acollida és un tècnic municipal ubicat ala Oficina d’Atenció al Ciutadà-OAC, i que segueix en les seves funcionsla Llei i el Decret  d’Acollida de Catalunya. Porta a terme el servei de primera acollida de la població nouvinguda arribada a Manresa, i fa funcions d’informació, derivació i suport als nous ciutadans d’origen estranger empadronats, així com els retornats (espanyols emigrants a l’estranger que retornen). Aquest servei es va iniciar el darrer trimestre del 2008, i rep finançament de la Secretaria d’Igualtat, migracions i ciutadania.

                                                                                                                   

Un cop la persona acaba el tràmit d’empadronament, passa a ser atès per l’Agent d’Acollida municipal, el qual, a banda d’informacions bàsiques de la societat  i coneixement de recursos i serveis, lliura material informatiu imprès, deriva a serveis, etc. Per tal de dur a terme totes aquestes funcions, és important poder comptar amb el coneixement de diversos idiomes, i en el cas de l’Agent d’Acollida, a banda del català i castellà, té domini de l’àrab (clàssic i dialectal marroquí), el tamazigh (bereber) i el francès.

 

Altres tasques que duu a terme són: Informar i donar l’hora per les persones que volen fer el reagrupament i necessiten l’informe d’habitatge (2016: 196 persones ateses), i les persones que necessiten un informe social per fer l’arrelament, o bé renovar, (97 persones ateses el 2016).

 

Igualment fa una tasca de suport i informació més enllà d’aquestes funcions marcades com Agent d’Acollida a l’atendre tot un ampli sector de població que se li adreça per temes tant diversos com són: complimentar alguna documentació que s’ha de presentar a nivell municipal o extern, consultes sobre serveis municipals, traduir documentació oficial que no s’entén, etc.  El total d’intervencions fetes el 2016 han estat de 2.258 persones.

 

Dinsla Oficina(OAC), se li requereix en diverses ocasions ajudar a traduir davant dificultats d’entesa amb part de la ciutadania immigrada, o bé dubtes dels informadors relacionades amb tràmits d’estrangeria, etc. També des de l’OAE (Oficina d’Activitat Econòmica) se’l requereix per consultes relacionades sobretot per temes d’activitats (comerços).

 

Així mateix col·labora en el reforç de certes línies d’intervenció del pla d’Acollida on es precisa el seu suport: Cursos d’acollida de coneixement de la societat i el seu marc jurídic (Mòdul C); revisió de llistat bimensual de nous empadronats de cara a l’enviament de la carta de benvinguda; llistats d’alumnes en edat d’escolaritat obligatòria; traducció de cartes o documents; entre d’altres.

 

 

 

Destaquem

Notícies

Agenda

Directori

Plànol guia


Mapa web | Informació i Crèdits
© Ajuntament de Manresa - Pl. Major 1 - 08241 Manresa - +34 93 878 23 00 - ajt@ajmanresa.cat