El CEDEM millora i amplia els serveis de suport a l'emprenedoria i a l'empresa


14/02/2017

El Centre de Desenvolupament Empresarial de l’Ajuntament de Manresa ha realitzat un informe de l’any 2016 en el qual es destaca que ha ofert serveis a un total de 1.293 usuaris dels quals 269 han estat nous emprenedors i s’han creat 52 noves empreses.

 

 

El Centre de Desenvolupament Empresarial de l’Ajuntament de Manresa ha donat servei a 1.293 usuaris dels quals 269 són nous emprenedors. Aquestes són algunes de les dades que cal destacar de l’informe de l’any 2016 sobre Serveis a l’Emprenedoria i a l’Empresa realitzat pel CEDEM que ha estat presentat avui per la primera tinent d’alcalde i regidora delegada de Dinamització Econòmica de l’Ajuntament de Manresa, Mireia Estefanell. L’ha acompanyat també la Tècnica de  Desenvolupament Empresarial, Anna Gasulla.

 

Estefanell ha fet una balanç “molt positiu” pel que a les xifres i resultats aconseguits el 2016 pels  diferents serveis i projectes que ofereix el CEDEM i ha fet una crida per conèixer “les noves línies de treball engegades adreçades a totes aquelles persones que volen emprendre i que tenen un servei gratuït que els farà més fàcil el procés per engegar un negoci”.

 

La regidora ha volgut ressaltat “la millora i ampliació d’espais per facilitar el treball en xarxa dels tècnics del Centre de Desenvolupament Empresarial que servirà per millorar el treball dels tècnics i, sobretot, l’atenció a les persones usuàries”.

 

Estefanell ha anat desgranant un a un tots els principals resultats dels programes i projectes del 2016 així com les novetats com ara Ifest, Reempresa, Mentoring, la nova edició dels Microcrèdits, el nou Premi de Desenvolupament Empresarial, l’Ateneu Cooperatiu així com “la fase embrionària” d'un projecte per a l’ocupació de l’edifici de l’Anònima com a industria creativa, de generació d’idees i coneixement.

 

L’informe elaborat pel CEDEM aporta dades exhaustives en relació als dos camps d’acció sobre els que pivota l’actuació del servei municipal: Accions d’informació i assessorament a emprenedors i empreses i Accions de sensibilització.

 

Accions d’informació i assessorament a emprenedors i empreses

 

Pel que fa a les accions d’informació i assessorament a emprenedors i empreses, el CEDEM ha assessorat 269 persones. D’aquests nous emprenedors/es predominen els que tenen idees de negoci del sector serveis que representen el 57% del total i del sector comerç que representa un 30%. Són molt poc significatius la resta de sectors: agricultura (3%), indústria (9%) i construcció (1%).

 

Aquestes idees de negoci estan promogudes en un 52% per les dones i en un 48% els homes.

 

DONA

52%

HOME

48%

TOTAL

Fins a 30 anys

12%

Fins a 30 anys

10%

22%

De31 a40 anys

20%

De31 a40 anys

16%

36%

De41 a50 anys

15%

De41 a50 anys

15%

30%

Més de 50 anys

6%

Més de 50 anys

7%

13%

 

El servei és utilitzat per gent adulta, un 66% tenen entre 31 i 50 anys. La franja on es concentren més persones usuàries és entre 31 i 40 anys, on s’hi concentren el 36% d’aquestes.

 

Nivell de formació

 

El grup majoritari és el dels emprenedors/es amb nivell de Estudis secundaris superiors (42%) seguit del grup de Estudis universitaris amb un 32%. Els que tenen estudis primaris i secundaris representen un 24% i el 2% restant són els sense estudis.

 

Quant a la situació laboral els treballadors/es en actiu són el 45% , en atur són el 55%.

 

Residència dels emprenedors

 

El 64% són emprenedors de Manresa i un 30% són de la resta del Bages. Els residents a altres comarques i províncies són poc significatius (2%).

 

Tipologia de les consultes

 

S’han dut a terme 195 entrevistes individuals que palesen que la major part de consultes són sobre tràmits i altres (19%), finançament (17%),  estudi de la viabilitat del projecte (15%), fiscalitat (12%), ajuts i subvencions (11%) i aspectes laborals(7%).

 

Dels 269 usuaris que han esdevingut nous emprenedors, s’han creat 52 empreses en els següents sectors d’activitat:

 

Comerç

32%

Serveis a l'empresa

12%

Serveis a la persona

50%

Altres serveis

6%

 

Cal destacar que aquests projectes estan promoguts per un sol emprenedor de forma majoritària. En aquests casos, gairebé sempre, adopten la forma jurídica d'empresari/a individual. En els casos de més d’un soci la forma jurídica més habitual és la de Societat Limitada. El nombre de Cooperatives, Societats civils i Societats Limitades Laborals és residual.

 

El nombre de llocs de treball ja creats ha estat de 66.

 

Durant aquest any s’han realitzat 71 sessions inicials per emprendre en les que han participat 319 emprenedors/es.

 

Pel que fa a la consolidació d’empreses l'any 2016 s'han assessorat un total de 58 empreses i s'han resolt un total de 90 consultes.

 

A més,  s’ha iniciat l’acompanyament a 46 plans d’empresa dels quals se n’han finalitzat 28.

 

Punt PAE

 

El CEDEM és punt acreditat per la Diputació de Barcelona i el Ministeri d’Economia, Industria i Competitivitat per donar d’alta empresaris individuals i Societats Limitades. Enguany ha tramitat 21 altes de noves empreses

 

Reempresa

 

Atenció a persones reemprenedores i projectes cedents i acompanyament en el procés de compra-venda de l’empresa. Les dades del 2016 mostren que s’han portat a terme 6 casos amb èxit; que hi ha hagut 19 nous projectes cedents i 35 nous reemprenedors.

 

Microcrèdits 3ª edició

 

Gestió de la tercera edició de la convocatòria de microcrèdits (2015). En la qual es van presentar 15 sol·licituds i es van aprovar 9 microcrèdits per un import total de 49.570 €.

 

L’acció formativa

 

La formació adreçada a l’empresa i l’emprenedor/a s’ha materialitzat en 10 cursos realitzats (92 hores de formació) amb un total de 123 alumnes participants.

 

Viver d’empreses i Espai Coworking

 

En relació amb el viver d’empreses, hi ha 4 mòduls ocupats dels 8 disponibles i del coworking són 2 mòduls ocupats d’un total de 4.

 

Accions de sensibilització

 

Idees Joves XII

Les accions de sensibilització s’han desenvolupat en el marc del concurs Idees Joves, pel Foment de la cultura emprenedora entre els joves de cicles formatius i batxillerat que ha comptat amb 9 centres educatius i 514 alumnes participants. S’han fet 18 tallers i s’han presentat al concurs 126 projectes.

 

U-Emprèn

 

La Universitat Emprèn, que té per objectiu impulsar la cultura emprenedora entre universitaris de Manresa ha comptat amb 3 centres universitaris participants, 7 projectes tècnics presentats pel banc de projectes a desenvolupar i 4 projectes finals presentats a concurs.

 

Novetats 2016

 

Millora de l’espai

 

Durant l’any 2016 s’han presentat un seguit de novetats com arala Instal·lació de noves oficines dins el mateix Palau Firal del  CEDEM en un espai de100 m2  (que ha permès que els diferents tècnics estiguin agrupats dins el mateix espai i d’aquesta manera donar més rellevància al servei). També s’ha retolat l’espai i millorat les indicacions dins el recinte.

 

IFEST

 

D’altra banda, s’ha promogut la participació d’alumnes manresans a l’IFEST (Festa de la Tecnologia, Ciència i innovació.  Acte organitzat dins el marc de Catalunya Emprèn a Barcelona per fomentar la cultura emprenedora en els camps de la tecnologia, ciència i innovació. Hi han participat 211 alumnes de 4 centres educatius de Manresa)

 

Reempresa

 

S’ha signat un nou conveni de Reempresa amb la Diputació de Barcelona fins al 2019 amb l’objectiu de desenvolupar el servei de Reempresa a través del CEDEM de l’Ajuntament de Manresa.

 

Programa mentoring joves emprenedors

 

Projecte pilot dela Diputació de Barcelona en la qual un empresari/a amb experiència acompanya en qualitat de voluntari/a, a un jove emprenedor/a, amb l’objectiu d’ajudar-lo a desenvolupar les competències necessàries per a consolidar i fer créixer el seu nou negoci.

 

Dades Mentoring 2016 (inici del programa novembre 2016): Captació de 6 mentors

 

Microcrèdits 4ª edició

 

Nova convocatòria de microcrèdits amb tres línies de finançament: negocis oberts al centre històric, negocis oberts a Manresa i inversions per accessibilitat de persones amb mobilitat reduïda per comerços i serveis. Crèdits amb un import màxim de 5.000 € (2.000 € en la línia d’accessibilitat). Pressupost total 79.000 €.

 

Premi iniciatives de desenvolupament empresarial

 

Premi a la millor idea, empresa, projecte amb potencial de creixement organitzat conjuntament amb GEST! i Caixabank. S’han presentat 14 projectes.

 

Ateneu Cooperatiu

 

Instal·lació a les oficines del CEDEM de l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central.

 

L’Ateneu Cooperatiu neix com un espai de trobada i coordinació del sector cooperatiu, per impulsar l’economia social al territori.  Aquest és un dels 15 ateneus cooperatius que s’han creat aquest final de desembre a Catalunya en el marc del programa Aracoop a partir d’una iniciativa del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies dela Generalitat.

 

Les cinc cooperatives que formen part de l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central són Gedi i Frescoop, del Bages; Sambucus i Dies d’agost, d’Osona, i L’Arada, del Solsonès. També hi figuren com a entitats col·laboradores Coop 57 i Set-C, a més de diferents administracions locals.

 

L’ANÒNIMA 3.0- Fàbrica del Llum

 

Impuls per començar a treballar en l’ocupació de l’edifici de l’Anònima com a indústria creativa (generació d’idees i coneixement). El concepte abasta la indústria cultural (art, entreteniment, disseny, publicitat, arquitectura, gastronomia), economia del coneixement (educació, I+D, alta tecnologia, informàtica, telecomunicacions, robòtica, nano tecnologia, indústria aeroespacial).

Proempresa - Palau Firal de Manresa - C/ Castelladral, 5-7, Polígon Industrial Els Dolors 08243 Manresa +34 93 878 76 25 - info@promanresa.cat | Mapa web